شب زنده داران

به نام خداوندی که فریاد رس فریاد خواهان است

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

ساعت

امکانات

Alternative content



خلوت عشاق

نويسنده: MAT تاريخ: دو شنبه 5 بهمن 1394برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

هشت صفت
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند:
چون خداوند كسى را دوست دارد هشت صفت به او الهام مى كند يعنى او را به هشت كار بگمارد عرض كردند: آن صفات چيست ؟
حضرت فرمودند:

1- چشم پوشى از نامحرم .
2- ترس از خدا.
3- حيا.
4- اخلاق صالحان و برجستگان .
5- صبر.
6- امانت دارى .
7- راستى .
8- سخاوت .


اللهم صــل على محمد وأل محمد و عجل الفرجهم
_________________________
سخنان چهارده معصوم : ص 270


نويسنده: MAT تاريخ: جمعه 25 اسفند 1391برچسب:هشت صفت,صلوات, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

خوشبختی
خوشبختی، همان لحظه ایست که؛

احساس می کنی خدا کنارت نشسته؛

و تو به احترامش از گناه فاصله می گیری ...
نويسنده: MAT تاريخ: پنج شنبه 3 اسفند 1387برچسب:گناه,خوشبختی, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

اخلاق

 

 

اخلاق:

 

 

 

امیرالمؤمنین علی (ع): خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گير شب زنده دار مى رسد. (نهج البلاغه، خطبه 91)

 

پیامبر اکرم (ص):اخلاق خود را نيكو كنيد و با همسايگان خود مهربان باشيد و زنان خود را گرامى بداريد تا بى حساب وارد بهشت شويد. (التوحيد، ص 127)

نويسنده: MAT تاريخ: سه شنبه 24 بهمن 1386برچسب:اخلاق, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

در محضر استاد آیة الله ملکی تبریزی – جذبه‌ی حبّ خدا – فضیلت گریه

بسم الله الرحمن الرحیم

 ... و اگر در این باب به جز این تعبیری نبود که (خدا) در کتاب عزیزش می‌فرماید:

«تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ» (السجده، 16)

ترجمه: پهلوهايشان از بسترهایشان جدا مى‏گردد [و] پروردگارشان را از روى بيم و طمع مى‏خوانند و از آن چه روزيشان داده‏ايم انفاق مى‏كنند.

که از برخواستن‌شان تعبیر فرموده که می‌رساند آنان از لذت‌شان دست بر می‌دارند و مخصوصاً با کلمه‌ی «ربّهُم» فرموده و با پروردگارشان به مناجات می‌ایستند، همین تعبیر برای عارفان و کسانی که مدعی حبّ خدای تعالی هستند کفایت می‌کرد.

و هم چنین آن چه به داود علیه السلام فرمود: «من می‌بینم که به خاطر من چه می‌کشند؟ و می‌شنوم که از حبّ من چه شکایت‌ها دارند؟»، بیش از حد کفایت است؛ و هم چنین آن چه به کلیم‌اش حضرت موسی بن عمران علیه السلام فرمود: «دروغ می‌گوید کسی که گمان دارد که مرا دوست می‌دارد، ولی چون تاریکی شب او را فرا می‌گیرد، از حضور من به خواب می‌رود».

و اگر از خوف آتش و رغبت به بهشت متأثر می‌شود، روایاتی را ملاحظه کند که در ثواب نماز شب و گریه کردن از خوف خدا الهی وارد شده است. دیلمی در ارشاد از پیغمبر صلی الله علیه و آله روایت کرده است که فرمود:

«هیچ مؤمنی نیست که از چشمش به قدر بال مگسی اشک بیرون آمده و به صورتش برسد، مگر آن که خدای تعالی او را بر آتش جهنم حرام می‌کند.»

و فرمود:

«چشمی که از خوف خدای تعالی گریه کند، آتش را نخواهد دید».

و فرمود:

«هیچ قطره‌ای خدای را محبوب‌تر از قطره اشکی نیست که از خوف خدای تعالی از چشم در آمده باشد و (هم چنین) از قطره‌ی خونی که در راه خدا ریخته باشد؛ و هیچ بنده‌ای نیست که از خوف خدا تعالی گریه کند، مگر آن که خدای تعالی او را از شراب بهشتی رحمتش سیراب فرماید و گریه‌ی او را به خنده و سرور در بهشت تبدیل فرماید و اطرافیان او را مورد مرحمت قرار دهد، هر چند بیست هزار نفر باشند؛ و هیچ چشمی از خوف خدا پر از اشک نمی‌شود مگر آن که خداوند پیکرش را بر آتش حرام می‌کند و اگر اشک از دیدگانش جاری شد و به رخساره‌اش رسید، آن رخساره هرگز فقر و خواری نمی‌بیند و اگر بنده‌ای در میان امتی بگرید، هر آینه خدای تعالی آن امّت را به خاطر گریه او نجات بخشد.»

و فرمود:

«کسی که از گناهی گریه کند آمرزیده می‌شود و کسی که از ترس بگرید، خدای تعالی از آن پناهش می‌دهد و کسی که به شوق بهشت گریه کند، خدای تعالی او را در بهشت جای دهد و برای او ایمنی از وحشت بزرگ نوشته می‌شود و کسی که از خوف خدای تعالی گریه کند، خدای تعالی او را با پیامبران و راستان (صدیقان) و شهیدان و شایستگان محشور فرماید و اینان رفیقان خوبی هستند.»

و فرمود:

«گریه از خوف خدای تعالی، کلید رحمت و نشانه‌ی پذیرش و درب مستجاب شدن دعا است.

و فرمود:

هنگامی که بنده از خوف خدا گریه کرد، گناهان از او همچون برگ درخت می‌ریزد؛ پس هم چون روزی که مادرش او را زاییده است [پاک و بی‌گناه] می‌شود.

امام صادق علیه السلام: همین که پوست بدنت جمع شد و چشم‌هایت اشک ریخت و قلبت تپید، پس به هوش باش، به هوش، که مقصد و مقصودت مورد توجه قرار گرفته است.

... پس ای برادر من! در این خبرها فکر کن و برای خودت توشه‌ای برای روز فقر و بی چارگی‌ات برگیر، بلکه برای حال گرفتاری و بلایت؛ و اگر حالت برای گریه مساعد نیست، پس لامحالة تباکی کن و اگر قساوت نگذاشت که حتی تباکی بکنی، پس بدان که گناهان تو را بیمار کرده و کدورت عیب‌ها قلبت را فاسد نموده؛ مخصوصاً به زینت این دنیای پست و زیون و ظاهر فریبنده‌اش مغرور شدن و یا این عادت‌های پست از قبیل خوش‌گذرانی با لذت‌ها و (با) حظ‌های دنیا انس گرفتن؛ که دوستی دنیا سرآمد هر گناه خطرناکی است. دیگر در قلب تو جایی برای ذکر خدا و فکر آخرت باقی نگذاشته است.

این بود مختصری از آن چه در فضیت گریه رسیده است.

 

 

http://www.x-shobhe.com/view/3079.html

نويسنده: MAT تاريخ: سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:جذبه‌ی حبّ خدا,فضیلت گریه, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

جمعی از شهدا

حضرت امیر(ع): خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گير شب زنده دار مى رسد. (نهج البلاغه، خطبه 91) 

جمعی از شهدا

نويسنده: MAT تاريخ: پنج شنبه 28 دی 1386برچسب:ذبح الله سکالو,شهدا, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

از ان روزی که این عالم به پا شد ، حسـین ابـن علـی ارباب ما شد ، خدا چو جام عشقی در جهان ریخت ، تجلیگاه مستان کــــربـــلا شد

نويسندگان

وضعیت آب و هوا

جستجوي مطالب

IP

design‬‏ abbasi01.Mohsen Abbasi